torsdag 10 oktober 2013

Studiebesök

Så var vi på studiebesök igår i Ystad. Var mer givande än vad jag hade trott. Speciellt eftersom jag hört så olika från de i min föräldragrupp som varit där, men antar att det faktiskt helt och håller beror på vilken barnmorska man har som "guide". Jag har aldrig befunnit mig i en BB sal eller överhuvudtaget på en BB avdelning. Vet inte riktigt vad jag hade för förväntningar men om vi ska ta det i rätt ordning så börjar vi med förlossningsavdelningen. Sjukhuset är inget vidare stort och missade jag inget så är det endast 5 förlossningsrum. Galet litet. 2 av rummen har badkar, efter att sett dessa tror jag inte att det är något som kommer locka mig överhuvudtaget. Märks tydligt att det är ett gamalt sjukhus med behov att moderniseras. När jag födde Champagne hade jag ett ganska stort rum med tillhörande toalett som jag ev delade med rummet intill om det var någon där för att födda precis samtidigt. I Ystad får man snällt vandra ut i korridoren så alla kan titta på en. Speciellt om man skulle råka vara inne på förlossningen vid öppet hus. Då kan man vara ett riktigt prakt exempel på en föddande kvinna. Tyckte dock att det var gemytligt ljus och ganska mysiga rum i Ystad. Tycker även att all personal jag mött verkar väldigt trevliga och inte så stressade som Malmö personalen. (Kan ju bero på att det är mycket personal på väldigt lite att göra). Har ändrat lite i mina tankar om hur jag vill ha min förlossning men inte mycket. Tänker nog ge akupunktur en ny chans. Fick ju den väldigt sent i Malmö eller så gick allt förbannat snabbt i Malmö. Heja föddande jag(?!). Funderar även på att födda stående inget som var ett alternativ i Malmö, men man fick nästan hålla ner mig i sängen då jag hade så jäkla ont av att ligga (kan ju vara helt motsatt denna gången). BB avdelningen ligger i en annan korridor på samma avdelning men med lite fler plastser, även om det också var litet. Ystad är känt för sina familjerum att mannen får stanna kvar. Vilket jag och Krister funderat på. Dock fick man en smärre chock när man får reda på att det kostar 380kr per natt för pappan att stanna över. Att det kostar 80kr per natt för mig visste jag dock redan. Minns mycket väl räkningen efter Champagne, då jag blev totalt chockad eftersom detta var något jag inte hade en aning om. Jag stannade ju inte ens i Malmö i ett dygn. Familjerummen (fanns 2 st), var riktigt omysiga och måste säga att det vanliga rummen var bättre men mer än 1 dygn tror jag seriöst inte att jag klarar. Hatar verkligen sjukhus!!
Vi vet vart vi ska göra av bilen, vart jag ska släppas av osv. Så nu är vi ännu mer redo för bebis. Jag har dessutom köpt amningsinlägg och läppsyl idag. Ja det var studiebesöket i all sin korthet det.
Ska idag eller under helgen skriva ett kort litet förlossningsbrev då jag ändå har en del önskemål. Önskemål som är ganska viktiga för mig.
Champagne sov super i natt men tror ni jag fick sova för det? Nej jag drömde om förlossningar och annat om bebisar så jag vaknade i ett. Drömde att jag bla födde 2 barn. Ett var lika stort som Champagne är idag och andades inte. Andningen kom igång efter att strömen kom tillbaka, ja ni hör ju att det är ganska overkliga drömmar som har jagat mig under natten. Njuter nu av en kopp te innan kvällens föräldragrupp där jag hoppas vi ska prata lite ammning.
8 day to go...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar